Dropship = Bullshit!

Ja dat lees je goed. Dropshippen, oftewel andermans spullen ‘verkopen’ is grote onzin!

Dropship-Gurus

Natuurlijk, die kop is nogal stellig. Ik ga het nog wel wat nuanceren in deze post:

Wat is dropshipping?

Voor wie niet weet wat dropshipping is: hierbij verkoopt men spullen die ze eigenlijk niet hebben. Meestal via een eigen website, verkoopplatform (zoals Bol.com) of social media kanaal. Zodra er een bestelling binnenkomt, wordt het artikel pas besteld bij de leverancier (meestal in China), welke deze vervolgens rechtstreeks naar de klant stuurt.

In principe wordt er met dropshipping dus niet of nauwelijks waarde toegevoegd en zijn dropshippers niets meer dan een doorgeefluik. Meestal met flinke marges als vergoeding. Potentiele kopers worden verleidt met gelikte advertenties, die heel precies zijn getarget op de juiste doelgroep. Maar wat ik de grootste onzin vind is dat het veelal rommel is die met hippe merknamen en dito websites aan de man worden gebracht, gewoon bij Aliexpress wordt besteld. Iets wat je dus zelf ook prima kan (mocht je op zoek zijn naar Chinese meuk).

Chinese invasie

Een aantal jaren geleden begon dit fenomeen, in de tijd dat Aliexpress nog niet zo bekend was. Natuurlijk, dropshipping bestaat al wel langer, maar met de invasie van Chinese rommel heeft het een vlucht genomen.

Hoe vaak zie je wel niet van die advertenties met GE-WEL-DIG-E producten (meestal of Facebook, Instagram of Youtube). Vaak een soort gadget of iets ander nieuws (lees: onzinnings). Een tof filmpje, een strakke website, leuke naam en honderden positieve reviews. Bij mij gaan dan meteen de haren recht overeind staan: heb je weer zo’n dropshipper!

Er bestaat zelfs geavanceerde software om de troep van Aliexpress automatisch te importeren (inclusief reviews) en in je eigen shop te importeren.

Dropship Gurus

Naast de ontelbaar vele dropship winkels, struikel ik ook steeds vaker over dropship ‘gurus’. Of beter: zelfbenoemde experts. Ze beloven je ‘hun geheim’ of ‘succesformule’ te verklappen wanneer je hun ebook koopt of cursus volgt. Ze laten je hun successen zien, strooien met enorme winsten en de ergste figuren zie je zelfs met dure (gehuurde) auto’s voorbij komen of werken zogenaamd vanuit luxe tropische oorden. En dat met maar 2 uurtjes per dag werken! Ik heb de meest flamboyante types al voorbij zien komen en keer op keer blijft het lachen. Vaak zijn ze ook niet eens zo onsuccesvol, maar verdienen ze meer aan de cursus dan dat ze ooit met dropshipping hebben verdiend. Sterker nog: 9 van de 10 keer is die hele cursus hun enige bron van inkomsten.

Neem van mij aan: niemand gaat zijn kip met gouden eieren verkopen of weggeven. Trap hier niet zonder meer in en laat ook een gouden regel spreken: ‘kijk goed uit van wie je adviezen opvolgt’. Je kunt je geld vaak beter in een goed boek stoppen dan in een cursus van een beunhaas. Of beter nog: zoek gewoon op internet antwoord op je vragen.

Marketingfacts schreef eerder ook een leuk artikel over dit soort gurus.


“Pas goed op met van wie je advies aaneemt!”
Rijke Pa

Dus Dropshipping is een no-go?

Niet perse. Natuurlijk is het knap om een product van een ander succesvol in de markt te zetten. Het bewijst maar weer eens dat alles in de kapitalistische wereld om marketing draait. Het product zelf of waar het vandaan komt is voor de eindgebruiker helemaal niet interessant.

En daar zit wat mij betreft ook een van de weinige pluspunten van dropshipping: je kunt supersnel en goedkoop een verkoopkanaal opzetten en een product/merk in de markt zetten. Het is ideaal voor wie er eens aan e-commerce wil snuffelen of om te testen hoe de markt reageert op een bepaald product. Maar nee, ik zie het absoluut niet als duurzaam business model. Daarvoor moet je gewoon waarde kunnen toevoegen en dat is bij dit verkoopmodel meestal niet of nauwelijks mogelijk. Laat staan dat je je klanten gewoon niet te lang wilt laten wachten op (niet door de EU-gereguleerde) producten in een standaard Aliexpress-enveloppe of doosje.

Leuk om de markt of je marketing skills te testen, maar zodra je dat hebt gedaan kun je maar beter doorstomen met het echte werk met eigen producten en met concrete toegevoegde waarde.

Voor wie nog twijfelt over de gurus: check ‘The Rise of Fake Gurus‘ op YouTube, of dit filmpje van de NOS:

Plaats een reactie